Marielle in Latijns-Amerika!

Eiland hoppen en spelen in de jungle

Buenas noches!

Ik krijg bijna niks mee van wat er allemaal in de wereld gebeurd behalve van de plek waar ik me op dat moment bevind, maar wat is er in vredesnaam allemaal aan de hand? Politiek gevallen, aardbevingen, tsunamis, talibanaanslagen, overstromingen, extreme weersomstandigheden… Poeh poeh!! Wie maakt zich nog zorgen dat ik zover weg zit? Volgens mij ben ik op dit moment het veiligst van allemaal!

Maar goed, ik was gebleven bij Costa Rica. Na de pacifische kust ben ik naar Monteverde gegaan. Plaatsje hooggelegen in de cloudforest, dus wat kouder en erg vochtig. De reis er naar toe was weer een dagtaak, hoewel het maar 4 uur van Montezuma vandaan was. Maar in Costa Rica zijn de bussen meer zoals die in NL alleen rijden ze slechts 2x op een dag. En als je hem dus net gemist hebt, en ze geen rekening houden met de ferry dan wil het dat je ruim 4 uur moet wachten op je verbinding en dan de bus dus ook nog eens gemiddeld 16 km/pu rijdt, omdat ie moeite heeft de berg op te komen. Goed van de zengende hitte ff een zweetbreak en een aardige Canadees ontmoet. Ben met hem de zipline ofwel canopy ofwel kabelbaansjeesen gaan doen. We gingen voor de extremo, extra lang, extra snel en inclusief de tarzan en superman. Bij de eerste wordt je van een platform afgegooid en vervolgens slinger je als een tarzan aan een liaan door de jungle (adrenalinekick!) en bij de tweede hang je onderaan de kabel aan je rug, met je handen vrij en vlieg je als superman 1,1 km lang boven de boomtoppen! Heel erg gaaf. Verder heb ik de vlindertuinen en kikkeraquariums bezocht (met de welbekende costa ricaanse groen, blauwe, rodeogen kikker), een nachttour gedaan (wandelen in het regenwoud en diertjes spotten, oa tarantula, luiaard, coati, agouti en vos gezien) en een kaasfabriek bezocht (ze maken daar ook Gouda-kaas en we mochten proeven dus eindelijk weer es echte kaas gegeten!). We verbleven in een heel leuk hostel, met superaardige mensen. Het was 6 dollar per nacht, incl ontbijt, internet, keukengebruik, warm water, superschoon en comfortabele bedden etc. We vroegen ons al af waar ze het van deden, maar de dag dat we vertrokken barstte de schoonmaakster in tranen uit bij me en vertelde dat ze problemen hadden. De eigenaar was zich aan het bezatten en ze waren de keuken aan het leeg halen, tv werd weggehaald, internet afgesloten en alles ingepakt. Te raar voor woorden, de kinderen (de familie leefde zelf in het hostel, dus was alsof je bij hun thuis op visite was) liepen te spelen tussen alle ingepakte spullen, geen benul wat er aan de hand was. Toen sloot de familie zich op in de keuken en zijn wij maar snel weggegaan. Wel met een supernaar gevoel.

Volgende bestemming was dan eindelijk Heredia. Ik heb de familie bezocht waar suzan zo´n 9 jaar geleden is verbleven tijdens haar spaanse cursus en vrijwilligerswerk. Een van de dochters, Maria Jesus is een paar jaar geleden met een vriendin bij ons op bezoek geweest, dus nu was het mijn beurt. Superlief ontvangen, ze haalde me op en kreeg een warm welkom van de hele familie. Eigen kamertje, warme douche, 3 super maaltijden per dag, noem maar op! Ben een dagje naar de hoofdstad gegaan, San Jose en moeders en Maria Jesus hebben me op sleeptouw genomen door Heredia en we zijn naar een vulkaan geweest, lekker gewandeld en geluncht (ik mocht echt niks betalen) en toen naar een hele aparte souvenirshop waar je op de muren mocht schilderen. Tja dat hoef je maar 1x te zeggen, dus wij volop aan de slag en onze artistieke kant naar boven gehaald. Ben 1 nachtje terug gegaan naar de pacifische kust, naar Manuel Antonio. Dat is fijn reizen, zonder die zware backpack!! Daar kwam ik toevallig Melanie weer tegen, we hoorden van een ladies night dus een avondje flink op stap geweest. Volgende dag het national park vol verschillende apen en luiaarden en toen weer terug naar Heredia. Nog een avondje met Maria Jesus en haar vrienden wezen stappen en toen was het tijd om de caribische kust van Costa Rica te ontdekken. Ben naar Puerto Viejo gegaan, waar ik weer andere oude bekenden tegenkwam van Utila, Tim en Mick dus erg gezellig. Alleen regende het de godsganse dag. Niks kunnen doen, behalve de hele dag alleen maar spelletjes spelen, van pingpongen tot poolen, van yahtzee tot 1001 verschillende kaartspelletjes. Na 2 dagen was dat wel mooi geweest dus de tocht naar Panama gewaagd. Luxe met de shuttle, met Tim, Mick and Dave, aangekomen in Bocas del Torro. Een eiland in de caribbean en bad luck.. weer alleen maar regen. Dus alle spelletjes uit de kast gehaald en savonds op stap om toch nog iets gedaan te hebben, helpt ook dat het elke avond wel ladiesnight was. De eerste nacht in Panama is gelijk mijn telefoon gestolen, die naast m´n hoofd lag toen ik lag te slapen en bij Tim 200 dollar. Dus volgende dag gezellig op het politiebureau gezeten.

Het was erg gezellig in Bocas del Torro, maar heb niks van het eiland of de omgeving kunnen zien door het slechte weer helaas. Hier ben ik weer herenigd met Moniek en Oleg, dus toen met een leuke groep op weg naar hostel Lost and Found. Moniek had even een tussenpersoon geregeld die wel een taxi voor ons kon fixen, want de bussen zaten vol en ze wilden ons niet meenemen met de grote backpacks. Leek allemaal prima in orde, voor 25 dollar met 5 personen (was zon 2 uur rijden) dus wij erin gepropt, nog ff gevraagd of de chauffeur precies wist waar het was, blijkt dat ie een andere bestemming in gedachte had! Het zou het dubbele gaan kosten. Dus omgekeerd en weer een poging tot bus. Ging echt niet lukken dus maar een andere taxi geprobeerd. De jongens hebben Moniek de rest van de dag haar verantwoordelijkheden afgenomen, was erg grappig en het mooiste was dat we uiteindelijk in dezelfde taxi zijn beland voor 50 dollar. Maar het hostel is in de middle of nowhere, wordt je ergens afgezet (onderweg hebben we een babypanter gezien!!!!) en moet je zon 15 min een hele steile glibberige berg opklimmen. En dat dan met je backpack.. Zakte bijna door mijn hoeven maar heb het overleefd. Leuk hostel in een hele mooie omgeving, met de hele dag allemaal wilde dieren om je heen, vaker niet dan wel electriciteit en wc op 8 minuten loopafstand. Hebben daar een treasurehunt gedaan, een wandeling door de jungle waarbij je onderweg naar raadsels moest zoeken om naar het volgende punt te gaan. Hele ontdekkingsreis, met schoenen en kleren en al de rivieren doorgestoken en zo´n 8x uitgegleden door de drapperige modder. Onderweg stak er nog een grote slang over en na 5 uur waren we doorweekt, van top tot teen onder de modder en zweet terug in het hostel waar we als laatste opdracht nog ff een fles rum moesten vinden, prima! Savonds het dorpje bezocht om uit eten te gaan, maar dat was een koude kermis. Ruim een half uur gelopen, was er 1 restaurantje die dicht was, 1 restaurantje die geen eten had en 1 lokaal barretje die wel wat kon serveren. Prima.. wat heb je? Ow varkensvlees met komkommer voor 1 dollar. Nou klinkt goed. Is wel heel goedkoop… is het voldoende als avondmaaltijd? Nou weet je doe maar 10 porties, voor ieder 2. Toen de eerste 4 geserveerd werden, ging ik bijna over mijn nek. Het waren rauwe varkenspoten! Rest van de bestelling geannuleerd, slechts Oleg heeft het bewonderenswaardig opgegeten en ik heb 1000 maal m´n excuses aangeboden en gezegd dat we dat soort eten niet gewend zijn. Weer een belangrijke les geleerd, altijd tot in detail vragen wat ze precies serveren!

Volgende dag chillen in de hotsprings en rivier, waar eindelijk weer lekker de zon scheen en toen ben ik met Moniek, Tim, Oleg, Tyler naar eiland Bocas Brava gegaan. Er zijn slechts 2 hotels op dit eiland, verder helemaal niks en alle eilandjes eromheen zijn onbewoond. Leuk hostel, erg mooi gebied en heel erg relaxed. Zijn een dagje naar 1 van de onbewoonde eilanden gegaan, afgezet met een boot, en we waren echt de enige daar. Hele dag lekker gezwommen, gesnorkeld, gevoetbald, getrefbald, palmbomen geklommen, kokosnoten gegeten etc! Paradijs! En na 1,5 week regen eindelijk weer zon!!

Vandaag zijn we aangekomen in Boquete. Wilden proberen een auto te huren, om een kein weekje een roadtrip te gaan doen. Zijn we naar David gelift (je moest de mensen bij de bushalte zien kijken, liften is hier namelijk niet heel gebruikelijk maar na 5 minuten hadden moniek en ik een lift gegeregld en dan ook nog eens een super grote vrachtwagen compleet met slaapcabine waar we in konden zitten!). Auto huren bleek toch erg duur te zijn dus toen maar naar Boquete. Leuk dorpje in de bergen, gaan waarschijnlijk morgen met scooters de omgeving bekennen. Maar dat horen jullie later wel weer.

Heb mijn ticket gewijzigd, tenminste dat hoop ik want ik heb nog steeds geen bevestiging dus duimen dat ik mijn vlucht niet kwijt ben, maar als het goed is ben ik 27 mei weer terug in het kikkerlandje om van de lentezon te genieten!

Nou lieve mensen, genoeg gezwetst, bedankt weer voor de reacties, blijft heeeel erg leuk om te lezen en hopelijk is het snel afgelopen met alle gedonder in de wereld! En hoe heeft NL het eigenlijk gedaan in de Olypics, naast de flater van Sven?

Hasta la pronto! Muchos besos! Marielle

Reacties

Reacties

Evelien

Heee Mjel!!

Leuk om weer een verhaaltje van je te lezen :-)
Wat maak je toch allemaal super leuke dingen mee... Welke landen staan nu nog op de planning? Nog maar 3 maandjes komt zachtjes aan in zicht!
Jammer dat je paaspop mist trouwens, bette is er ook al niet bij, en mesa ook niet dus jullie laten mij weer remy achter!!
Maar we pakken nog wel een ander festival mee dan van de zomer...

Chick blijf genieten, en blijf schrijven, is echt super leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen!!

Xxx

Vera

Heee Jel,

Doe je goed allemaal daar! (Wel balen van je telefoon..) Cin heeft ook al anderhalve week volle bak regen in Brazilie, maar mooi dat de zon nu weer schijnt! Heb je ook nog foto's?? Een beeld erbij heeft toch weer wat extra's!

Ik wens je geel veel plezier en succes verders!

Veel liefs Vera

Mijke

Hey babe!!
Blijf je avonturen met veel plezier lezen, echt bizar dat je nu zo´n leven leeft!! Wat mooi allemaal en wat maak je toch veel mee! Echt superstoer allemaal en ik kan me bij veel dingen helemaal niets voorstellen, maar zoals je alles beschrijft is het goed te volgen... Leuk man! Ben een tikkie jaloers...Nee hoor, hier nog steeds zon, regen nooit van gehoord?! verder druk met werken, maar wel heel leuk! Krijg ook bijna niets mee van wat er in de rest van de wereld gebeurt, dat is hier ook niet erg belangrijk denk ik...
Hou me op de hoogte en we keep in touch, als je nog een land wil toevoegen aan je lijstje, maak dan ff een tussenlanding op Aruba, geef ik je hier wel eten en een slaapplaats, gaan we samen het eiland rond!!
Dikke kus!!!

Lydia

Haaai Marielle!!
Je blijft jezelf amuseren....en je ticket wéér verlengen! haha, nouja ik snap het wel..hier regent het en is het nog steeds koud (misschien halen we deze week voor het eerst sinds lange lange laaaaange tijd weer de 15 graden, keep my fingers crossed!) maar dat biertje laat dus nog wel ff op zich wachten..no problem, ik blijf wel voorproeven;) Waar ga je nog allemaal naartoe? Ik mag hopen naar meer zonnige bestemmingen, voor regen hoef je niet naar zuid amerika haha. En Bette inmiddels al gespot? Ik ben al begonnen met sparen om ook die kant vd wereld (of andere mooie bestemmingen) op te zoeken :D goed ik ben er weer vandoor...tot je volgend verhaaltje en anders fb xxxx

ps; na je 1/2dollar maaltijd..wel nog iets anders kunnen scoren? of een nieuwe manier van afvallen/vegetariër worden ontdekt?

suus

Hey lieve zus, Wat een leuk verhaal en superleuk dat je 'mijn' familie heb bezocht! Super! Gaaf al die dieren en mooie tropische omgeving! Ieeeeh varkenspoten bah tja wel weer een verhaal om over naar huis te schrijven! Grappig die aansluitingen in CR kan me ook nog herinneren dat ik lang moest reizen in veel te krappe bussen! Ben benieuwd naar nog meer foto's heb natuurlijk al veel gezien, maar wil meer, meer, meer!! Nou superman op ontdekkingsreis in de jungle! Ik spreek je snel!
Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!