Marielle in Latijns-Amerika!

Feliz Ano Nuevo

Hallo allemaal!

Het is weer ff geleden.. dus dacht wordt weer es tijd om er voor te gaan zitten en een verhaaltje voor jullie in elkaar te flansen. Pfft... waar te beginnen. Oja allereerst nog een gelukkig nieuwjaar! Mijn oud en nieuw was erg leuk in Utila. Begonnen met een bbq en onbeperkt drinken voor 7 euro! Vervolgens verschillende kroegen gehopt, veel oude bekenden weer ontmoet, erg gezellig en het geheel geindigd met een verfrissende caribische nieuwjaarsduik!
Ik heb mijn advanced open water gehaald! Weer een stapje verder in het duikproces.. De cursus bestond uit een duipe duik (30m), met grappige spelletjes onder water, zoals een ei pellen en met het eigeel spelen, het raden van een tomaat (rood is de eerste kleur die verdwijnt) en een spelletje waarbij je je neus moest aantikken en dan nummers in volgorde van 1 tm 20 aanwijzen die door de war stonden, onder water kostte het me 30 sec, boven water 15 sec, (komt doordat je eigenlijk een beetje stoned raakt op 30 m) een coordinatieduik met kompas, een wrak duik, boyancy (drijfvermogen) en een nachtduik. Vooral die nachtduik was erg gaaf, komen compleet andere wezens tevoorschijn, hebben oa een grote octopus gezien die iemands arm en zaklamp greep en plankton die oplicht als je erdoorheen zwemt (was volle maan!)! Vervolgens nog twee fundives en toen zat mn cursus erop.

Na Utila ben ik met een grote groep naar de hoofdstad van Honduras, Tegucigalpa, gereisd. Aangekomen in het hostel was het ff passen en meten om 9 personen in verschillende kamers onder te brengen. Ik ben snel met Oleg (amerikaanse jongen) een kamer ingedoken, weliswaar met een 2-persoonsbed, nou ja nog kleiner dan een twijfelaar en een matras met een 40-jarig verleden van knuffelende stelletjes, waarbij we de hele nacht probeerden niet naar het midden te rollen, tevergeefs, midden in de nacht lagen we strak met onze konten tegen elkaar aan. Ach ja backpacken.. je leert mensen kennen haha! Na een slapeloze nacht om half 5 opgestaan om met een bus naar Nicaragua te gaan, samen met Moniek (NL). Hebben tot half 8 staan wachten en zijn vervolgens de verkeerde bus ingestapt, ze willen gewoon graag dat je in hun bus gaat zitten, ongeacht of je de andere kant op moet.. dus weer eruit.. met een taxi naar een andere plek en toen de goede bus.. Tja houdt je bezig.
Grensovergang ging weer soepeltjes en toen nog wat bussen en zo kwamen we uiteindelijk aan in Esteli. Joepie land numero 5! Leuk stadje, niet veel gedaan, behalve mezelf getrakteerd op een pedicure, gezichtsbehandeling en knipbeurt! Heb nog nooit van mn leven zulke mooie voetjes gehad, compleet met wit randje a la french manicure! Zo niks voor mij haha!
Na 2 nachtjes doorgereisd naar Matagalpa. We hoorden dat liften erg gemakkelijk gaat hier, dus dat moesten wij ook eens proberen. Travelling on a budget he! Nou dat ging verdomde soepel en veel sneller en comfortabeler dan met de chickenbussen! De ene keer zit je achterin een pickuptruck, lekker in het zonnetje, de andere keer weliswaar opgevouwen ergens achterin te zweten, soms krijg je een kind op schoot, dan zit je achterin een bestelbusje zonder stoelen en weinig ramen, alsof we ontvoerd werden en dan weer in een luxe dikke bak met airco! Alle mensen waren super vriendelijk en wij konden weer es goed ons Spaans in de praktijk brengen!

In Matagalpa hebben we een koffietour gedaan, kregen we alles te weten over hoe het proces van koffiemaken in zijn werk gaat en ze hadden een erg goed systeem voor de arbeiders. Ze krijgen gratis onderdak, medische zorg en school voor de kindjes en dan per kilo geplukte bonen wat geld. 3 maanden per jaar is het plukseizoen en dat was nu.. stonden alle plukkers in een lange rij om het geplukte te laten wegen, erg grappig om te zien. En alles is ecologisch en biologisch, dus eerlijke en gezonde koffie. S avonds hebben we wat locals aangesproken in het restaurant over waar we konden stappen en toen hebben ze ons meegenomen naar een of andere kroeg, die ene vent was nog gekker dan de andere, ze wilden continu fotos maken en dansen.. een erg leuke avond!
Toen weer verder gelift naar Leon. Hier ben ik van een vulkaan af geboard. Ach ja weer es wat anders. Na een mooie klim van de Cerra Negra vulkaan, die echt helemaal zwart is en nog steeds actief, bovenop de berg aangekomen om vervolgens op een houten plank, in mooie overalls en lelijke brillen naar beneden te sjezen. De stijlte was 43%, en best hoog, dus best een beetje spannend. Het vereiste veel techniek om recht naar beneden te gaan en die had ik niet helemaal onder de knie dus paar keer eraf gedonderd en 1x flink over de kop gegaan. Helaas was de speedmeter kapot maar er worden snelheden gemeten van 80 km/pu dus ja daar ga je dan! Vervolgens helemaal bedekt in zwart stof en stenen in mn neus, oren, bh en onderbroek, wat blauwe plekken en schrammen, maar we hebben het weer overleefd. De auto terug kreeg nog ff een lekke band, maar dat was dat.
Heb ook maar eens een salsalesje gedaan. Weet niet of ik er veel aan gehad heb, maar was een goede tijdsbesteding op een zondag wanneer alles dicht is.
En we zijn een dagje naar het strand geweest, waar ik een poging tot surfen heb ondernomen, maar met een te klein bord en te sterke golven, lukte het me maar niet om te blijven staan! Nou ja helaas, er komen nog meer stranden en nieuwe pogingen!

Nu ben ik inmiddels al een paar dagen in Granada. Weer samen met Moniek gelift, werden we netjes midden in het centrum afgezet door een lief stelletje. We kregen zelfs korte liftjes naar een betere spot om te liften, want dat is altijd ff de vraag.. waar kun je nu het beste gaan staan? Zo hebben we 1x een half uur moeten wachten, maar toen stonden we gewoon op de verkeerde plek. Gemiddeld zijn de wachttijden 3 minuten.. ach ja 2 meiden is misschien een voordeel!

Zit alleen ff op een punt dat ik niet zo goed weet wat te doen. De tijd en geld begint te dringen.. hoewel ik al wel heb besloten paar weekjes langer te blijven, want in 1,5 maand naar Ecuador gaat niet gebeuren.. Wil nog veel dingen doen, zoals vrijwilligerswerk en betaald werk, meer spaans leren etc. En heb geen idee waar en wanneer ik dat alles wil gaan doen.. Keuzes, keuzes, keuzes.. niet aan mij besteed! Dus wil dat ff uitzoeken voor ik verder ga. Heb morgen een afspraak met een kerel die me twee vrijwilligersprojecten gaat laten zien.. dus ben heel benieuwd wat dat oplevert. En anders begin ik misschien volgende week met een cursus Spaans in combinatie met vrijwilligerswerk met kindjes. Ach ja we zullen het wel zien wat er op mn pad komt!

Nicaragua is iig erg mooi, veel vulkanen, groene landschappen, heel lekker weer (zon 30 graden) hot hot hot. Het typische eten is kip, tortillas, rijst en bonen.. Maar dat zeggen ze in elk land.. dus dat raak ik nu wel een beetje beu haha!

Nou dat was het wel zover weer. Hoop dat jullie een leuke oud en nieuw hebben gehad, het jaar goed begonnen zijn en dat het snel een keer afgelopen is met de sneeuw en de kou, of bevalt het wel?

Mis jullie best een beetje af en toe, maar vermaak me nog steeds prima hoor!

Hele dikke kus Marielle

Reacties

Reacties

Marielle

Oja de fotos komen er aan!

Vera

Heeee Jel,

Jij ook nog de beste wensen en kei bedankt voor je sms op mijn verjaardag! Vond ik echt cool! Gefeliciteerd met je Avanced Open Water, das gaaf dat je dat gehaald hebt! Das nog eens goede tijdsbesteding tijdens je trip! Je verhaal klinkt gaaf en dat vrijwilligerswerk naar je zin ga je wel vinden!

Heel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar je nieuwe foto's! Heb je ook onderwaterfoto's gemaakt? Ik wil die koffieboeren wel in de rij zien staan, haha! Ohjah en hoe is het met de LOVE?

Spreek je!

Veel liefs
Vera

Anne

He schattepetat!! Beetje laat maar toch ook nog een gelukkig nieuwjaar he;) leuk weer even wat te lezen en weg te dromen naar mooie landen met 30 graden.. zucht! Ik heb wel gister 20 km op natuurijs geschaatst, daar word je best gelukkig van:D

Veel plezier nog daar en ga lekker keuzes maken, goed oefenen dan wordt je er steeds beter in;)

Dikke zoen

suus

Ik dacht aardig op de hoogte te zijn, maar lees toch weer wat nieuwe dingen en ervaringen! zoals het surfen van een berg af, hoe bizar maar lijkt me wel gaaf en vallen lijkt me overmijdelijk als je het nog niet gedaan hebt he..Het pakketje is onderweg hoop dat ze het accepteren en dat het aankomt! ik mail je nog over CR
liefs

Bette

Jeeeeeeelllll wanneer gaan we meeten. Ben nu nog drie weken in Cusco achter de bar werken en spaans en gaan dan naar equador reizen. What about you dikke kussen

Lotje

Hey Mariel,

weer super om te lezen wat je allemaal meemaakt! Gaaf dat je die advanced open water hebt gedaan!

Geniet er weer goed van en laat maar snel weer weten wat je allemaal gaat doen. Eerst veel succes met keuzes maken ;)

Dikke kus Lot

Mijke

Hey babe!! Zo leuk om je verhalen te blijven lezen! Ik heb jou ook gemist, maar ben nu zelf zo druk met alle nieuwe ervaringen en probeer meteen papiements te leren, dus erg naar mijn zin!
Je mist niks hoor in NL, gaat alles gewoon door... Wanneer denk je terug te gaan dan? Ik ben hier nog geen maand maar al redelijk gesetteld! Ga morgen met mijn nieuwe baan beginnen, bij CILO( city lounge). heb er zin in! Ben echt blij dat ik bij Moby dick ontslag heb genomen, die uren waren echt kut. Maar zet binnenkort wel een nieuw verhaal.

Lilian

Hey Marielle!
Ik heb de inhaalrace gedaan hoor! Leuk verhaaltje weer! En ik geloof dat je best nog 20x zo veel kunt opschrijven als dat je nu doet maar dat vertel je allemaal maar als je terug bent!

In ieder geval doe je heel veel leuke dingen en ik ben benieuwd naar je volgende project! Vrijwilligerswerk lijkt me erg leuk maar in combinatie met wat betaalds zou ook niet verkeerd zijn natuurlijk!

Succes met het uitvinden wat je nu gaat doen en geniet er maar lekker van!

Liefs

Inge

Heeee jel!!!!

Wow, het blijft gaaf om te zien dat wat je allemaal doet! Dit is echt de reis van je leven he?! Ik vind het zo gaaf dat je het gewoon hebt gedaan meis! Ik ben echt fan van de foto's met al die tegenstellingen er op (zoals het afvalsorteersysteem!). Hahahaha... maaruh meis geniet en kom zo lang mogelijk nog niet terug, het is hier overal echt megaglad en superkoud!! Wel hoop ik je aan de andere kant toch weer snel te zien hoor! Ik mis je!

Liefs Inge

michel

hey maatje van me,
zat gisteren nog aan je te denken, die heb ik al even niet meer gehoord of gelezen! en nu dus de hele reeds foto's geweldig. wat heb je er toch super mooie foto's bij zitten.
je bent nu eindelijk op de race tour zo te zien,weer een grens over jiha!!!!
gaat het allemaal nog volgens plan en blijf je er nou nog maar 30 dagen???
hier alles goed, suus weer een dikke week weg met haar collega's skien en ik maar werken!!!!haha niet leuk.
zondag komt ze weer terug precies op haar verjaardag, dus misschien ff bellen!(weet niet hoe laat ze thuis komt, maar als je 's avonds belt dan is ze er wel!)
nou maatje kijk uit, geniet ervan en hoop je snel weer te horen
dikke knuffel van mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!