Marielle in Latijns-Amerika!

Take it slow-Belize

Hola amigos y familia!

Is weer ff geleden, maar heb niet zoveel van Internet gebruik kunnen maken, want ik heb zowaar wat moves gemaakt! In ruim 2 weken, 2 verschillende landen en 6 verschillende plaatsen jeuh!!

Zal beginnen met Guatemala.. Ben ruim een week in Antigua geweest, hoewel er niet veel te doen was behalve dan stappen en lekker in het hostel chillen (he vervelend..) Maar heb daar wel de volcan de Pacaya beklommen! Dit is een actieve vulkaan, met stromend lava! Was supergaaf.. de foto’s spreken eigenlijk voor zich met de beschrijvingen. Het was zo’n tour die in Europa nooit toegestaan zou zijn, vanwege het losse zand en naar beneden vallende rotsen en lava die lekker zijn eigen weg kiest, en ons bijna verplichtte een nachtje te blijven, omdat het ons pad versperde.. schoenzolen die wegsmolten, mensen die uitgleden… maar ow wat was het gaaf! Voor het eerst van m’n leven echte lava gezien!

Verder vond ik Antigua niet zo heel bijzonder. Dus met de shuttle op naar Lanquin. Daar verbleef ik in een lodge aan de rivier met leuke bungalows, sauna, elke avond kampvuur en een leuke groep mensen. In de shuttle heb ik 3 Canadese meiden leren kennen, waar ik tot nu toe mee heb gereisd. We hebben een tour geboekt naar Semuc Champey; bestaat uit een rivier, met daarboven natuurlijke waterbronnen, watervallen en grotten. Als eerste zijn we met kaarsen de grot in gegaan, waar je moest zwemmen, klimmen en klauteren, van een rots afspringen en door een heel klein donker gaatje springen etc. En dat alles met je brandende kaars!

Vervolgens kon je met een gigantische schommel jezelf de rivier inslingeren, leek totaal niet eng, maar was het best een beetje want was heel hoog, maar heel gaaf! Toen naar de watervallen gewandeld, omhoog geklauterd, weer een grot in, en toen van de waterval afgesprongen. Ook leuk! Tja.. en toen allemaal een rubberen bandje gepakt om de rivier af te dobberen, noemen ze ook wel tubing.. heel vervelend.. Toen was het tijd voor de eigenlijke Semuc Chempey en na een steile klim van een klein uurtje, kwamen we uit op een mirador, een supermooi uitzicht over de rivier die onder de natuurlijke waterbronnen doorstroomt.. en als afsluiter natuurlijk lekker zwemmen en rondhangen in deze bronnen van kalksteen.

‘S avonds lekker bij het kampvuur gezeten, vooral leuk omdat de hele avond de stroom was uitgevallen in het gehele dorp, en met een trommelaar en gitarist was het helemaal af.

Na 2 nachtjes de shuttle naar Flores gepakt, met de Canadeese meiden. Een hell of a ride! Denk je luxe een shuttle te nemen in plaats van een chickenbus.. is het een regelrechte martelgang. Ik was dan wel zo slim om voorin te gaan zitten, hoewel ik daardoor gratis een close-up kreeg van de vinger die constant in de neus van de chauffeur zat te roeren en het vervolgens door het raam naar buiten piekte, maar het was bloedjeheet, de chauffeur reed als een bezetene waardoor je de meest bijzondere massage kreeg van 8 uur lang (ipv 6 uur notabene). Na de eerste stop pikte ie ook nog eens meer mensen op, waardoor de shuttle helemaal volgepakt was en hij moest een of ander pakketje ergens in de middle of nowhere afleveren die zo groot was dat ie een eigen stoel nodig had en een ander meisje dus naast mij voorin moest zitten, met de knieen tegen het dashboard op een keihard stoeltje en geen mogelijkheid de rij-capriolen van de chauffeur op te vangen, dus van links naar rechts slingerde. Arm schaap! Maar goed na een oversteek van een meer op een soort van platform dat wonderbaarlijk genoeg bleef drijven en de overkant haalde, kwamen we dan eindelijk aan in Flores, wat een eilandje is omringd door een meer/rivier. Heel leuk hostel weer, veel leuke nieuwe mensen en daar een tour gedaan naar nu echt mijn laatste maya-ruines! Dit is Tikal, en was schijnbaar één van de mooiste, dus ja, daar ging ik dan maar weer. Om 4 uur op (2 ochtenden op rij, tja daar ben ik dus niet zo goed in dus ook 2 ochtenden op rij verslapen!) Waren we als eerste in het park, midden in de jungle en hebben we gigantische vogelspinnen, verschillende vogels, waaronder de toekan en Quetzal (het nationale symbool van Guatemala en erg zeldzaam) en brulapen en spidermonkeys gezien! Ook nog een ander kruipend dier, geen idee wat dat moest voorstellen. En tussen al dit natuurschoon wat pyramides opgeklommen, van het uitzicht genoten en weer veel wijzer geworden van de mayacultuur, dankzij een geweldige gids. Was vooral erg grappig dat ie steeds midden in zijn verhaal een of ander geluid hoorde, schreeuwde dat iedereen zijn camera gereed moest houden en rennen, want ergens in de verte had ie weer een dier gespot en begon met de beesten in dezelfde taal te communiceren! Precies wat ik leuk vind!

Toen het middaguur zijn kookpunt had bereikt zijn we weer lekker teruggegaan en heb ik in de rivier in Flores wat rondgebadderd.

Oja en trouwens, ongelooflijk.. die irritante Israelier waar ik San Pedro voor verlaten had, achtervolgd me!! Eerst dook hij ineens op in Lanquin en toen ook nog es in Flores! Maar denk dat ik hem nu afgepoeierd heb.. hopelijk!

Volgende dag (ja, ja steeds maar 2 nachtjes.. zie je wel ik kan het wel!) op naar land numero 3.. Belize!

Helaas nu om 4.30 u op (pff zijn echt geen tijden voor mij!) en weer met een shuttle, die ik voor een mooi prijsje heb kunnen regelen, veel comfortabeler dan de vorige, airco en nu drie stoelen voor mezelf! De grensovergang verliep ook soepeltjes, iedereen praat hier opeens Engels wat ff wennen is en er zijn veel meer negers. Aangekomen in Belize City hebben we de boot naar Caye Caulker gepakt, een Caribisch eiland. Was wel weer es tjid voor het strand! Belize is alleen een stuk duurder, en de mensen heel anders. Bijna allemaal de hele dag stoned, overal hoor je reggae-muziek en wanneer je te hard loopt krijg je de opmerking “ take it slow, no hurry!” of “where are you going sweetheart, with all this rush?”. Ok prima.. dat kan ik wel hoor, tranquilo, despacio, onee, take it easy! Shit man Belize is niet goed voor mijn versopgedane Spaans!

Maar goed, een relaxed eiland dus.. helaas niet zo heel mooi weer, wisselt elke minuut.. En er is heel veel zeewier in het water dus je kon alleen in ‘the split’ zwemmen. Door een hurricane is het eiland door midden gespleten, maar precies daar kun je lekker zwemmen en liggen op een oude steiger.

Hier ook weer veel leuke mensen, dus complete beachvolleybal competities gehouden, (mn armen zijn er nog beurs van) zelfs in het donker onder een vallende sterrenhemel wat een minder succes was.

Marissa (1 vd canadezen) had vriendjes gemaakt met Jeremy, die met zijn eigen zeilboot van Amerika naar Australie ging zeilen. En voordeel van vriendjes maken is dat je leuke dingen kan regelen, dus kregen we een gratis zeiltocht! Hele mooie boot, in het begin helaas wat weinig wind, maar later met volle kracht de zee overmand en rondom een ander eiland gevaren. De meiden deden vooral waar we goed in zijn: lekker op het dek liggen bakken in het zonnetje! Nou ja.. ik heb ook wel af en toe een handje geholpen hoor! Erg relaxed dagje.

We hebben ook een snorkeltour gedaan. Met een iets grotere zeilboot, hele dag lekkere muziek, tussen het snorkelen door wat fruit gegeten, rumpunch gedronken, sandwiches gegeten noem maar op. En tijdens het snorkelen hele mooie (grote!) vissen en koraal gezien, maar nog beter, haaien (nursesharks), schildpadden en pijlstaartroggen! Erg gaaf om tussen deze beesten te zwemmen! Wilde eigenlijk de Blue Hole duiken, waar Belize zo bekend om staat (is een groot rond gat in de zee met schijnbaar hele mooie kleuren water en haaien etc), maar dat was ontiegelijk duur. Dus dan maar een alternatief (nog steeds erg duur maar ja) en dat was ook super!

Na Caye Caulker, wist ik niet zo goed wat te doen. Belize is echt een stuk duurder, dus daarom wilde ik er zo snel mogelijk doorheen, maar aan de andere kant als ik er toch ben wil ik ook wel wat zien. Dus besloten met Marissa (de andere twee meiden gingen naar El Salvador) en Ryan (nieuw-zeeland) en Adrian (Australie) naar San Ignacio te gaan. Is wat meer binnenland en ze hebben daar mooie grotten etc. Met de boot naar Belize City, waar Robbie een tijd geleden zijn tas had vergeten, en aan mij had gevraagd deze ff op te halen en op te sturen naar Australie. Wat ie niet verteld had, was dat het een complete weekendtas van 13 kg was! Fijn, ik met mijn goede wil... mooi de sjaak. Dit was geen kwestie van fftjes. Maar goed tas opgehaald en meteen verzonden (300 US dollar!) . Weer een goede daad verricht. Paar uur later door dit oponthoud met de chickenbus naar San Ignacio gegaan.

Daar hebben we naar schijnt één van de mooiste tours gedaan... de ATM-Tour, wat staat voor Actun Tunichil Muknal. Dit is een grot met allemaal originele vondsten van aardewerk en skeletten van de Mayas. Er is nog steeds heel veel niet bekend, zoals of de Mayas in de grot woonden, of slechts als een offer/heilige plek gebruikte. Maar het is heel bijzonder dat alles zich nog in de originele staat bevindt en het meeste onaangeraakt is (behalve dan dat sommige domme toeristen boven op de schalen en kommen gaan staan, want je kan alles aanraken, niks is achter glas, dat is juist het mooie, maar ook wel heel riskant). We hadden een hele goede gids Carlos, erg grappig ook. Hij noemde mij steeds Miss Holland, en zei telkens “take a break Holland!” en zette me constant in de zeik..dus ja ik hem ook natuurlijk! Maar goed de tour bestond uit een mooie jungle wandeling, waar we 3 rivieren moesten doorkruizen en Carlos van alles vertelde over de medicinale werking van de verschillende planten en bomen. Zo heb ik een natuurlijk antimuggenspul opgesmeerd gekregen en op één of ander blad gekauwd, wat goed was voor je maag , diarree etc. En ik heb ook een termiet gegeten! Hij propte het zowat in mn mond, dus kon er echt niet onderuit, dus ja daar ging ik dan! Hele sterke wortelsmaak had het.

Bij de grot aangekomen (supermooie ingang) was het een kwestie van de helmen met hoofdlamp op, schoenen aan en toen was het zwemmen en klauteren in een pikkedonkere grot. Heel groot, supermooi, leuke claustrofobische gangetjes en poortjes en het toppunt was het zien van de aparte kamers met het originele maya-aardewerk. Bijzonder is ook, dat ze toen al ronde vormen konden maken!

En op het einde was het volledig skelet te zien van een jong meisje. Alle botten waren nog in goede staat door de natuurlijke werking van de grot.

Omdat Carlos ons zo leuk vond (we hadden een privetour by the way, slechts met zn vieren, erg cool) mochten we nog in een ruimte kruipen waar nog maar heel weinig mensen zijn geweest, eigenlijk voornamelijk alleen archeologen! Daar was een ander soort schaal te bewonderen, van ander materiaal, helemaal onaangetast. Je moest op je buik door de modder kruipen om daar te komen, dus mijn claustrofobie-gehalte werd weer eens flink op de proef gesteld.

Uiteindelijk een hele gave tour gehad, die niet veel mensen doen, en erg bijzonder was. Dus helemaal top!

Heb ook weer een bezoekje gebracht aan de dokter... ja ben inmiddels vaste klant, jammer dat het steeds een andere dokter is anders zou ik vast een strippenkaart krijgen! Maar in Caye Caulker kreeg ik allemaal rode bultjes op mn hele lichaam, en het werd steeds erger en begon ontzettend te jeuken. Eerst naar de apotheek, die dacht aan bedbugs (whaaa) maar toch maar het zekere voor het onzekere, dus naar de dokter... het is een allergische reactie. Dus weer een pilletje en een antibioticazalfje en hopen dat die jeuk eindelijk ophoudt! Maar verder ben ik helemaal gezond hoor! Ongelooflijk wat je tijdens zon reis allemaal kan oplopen eigenlijk!

Nu ben ik inmiddels in Hopkins, een plaatsje aan de kust van Belize, samen met Ryan en Adrian. Er is hier niks te beleven, heel chill, helaas niet zo mooi weer, maar de altijd dronken kerel van ons hostel houdt ons wel bezig, dmv palmbomen beklimmen en cocosnoten open hakken met een manchete en drumlessen. Prima. Vanavond zijn we uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje van een gringo die hier woont, dus misschien gaan we die crashen. Morgen reizen we waarschijnlijk verder naar Punto Gordo.

Tja en dan is het al bijna kerstmis! Ik heb nog geen idee waar ik het ga vieren! Ik zie wel. Hebben jullie er al een beetje zin in? En hoe staat het met de oud en nieuw plannen? Ik ben heel benieuwd wat iedereen gaat doen.

Nou ik wens iedereen een hele fijne kerst toe alvast, want denk niet dat ik daarvoor nog kans heb om veel op Internet te gaan (is duur en lastig in Belize en skype verboden door de telefoonmaatschappij!). Ik hoop dat het een witte kerst wordt (heeft al gesneeuwd he?!), dat ga ik zeker missen, want kerst in de zon is toch wel heel raar!

Feliz Navidad!


Dikke kus Marielle

PS Bedankt weer voor de reacties! Ik lag me af en toe rot als ik ze lees en ben blij te horen dat jullie van mn verhaaltjes genieten (is best een klus hoor om het bij te houden, neem me iedere keer voor wat vaker een klein verhaaltje te schrijven, maar lukt me gewoon niet)!

Reacties

Reacties

Wouter

Jaja,

ben er eens als eerste bij!
Klinkt wederom vet alleen misschien moet je die doktersbezoekjes maar geen vast item maken.

Hier is het vet cool winterweer, er vallen sneeuwvlokken ter grote van mijn handpalm naar beneden en alles is stil en heel erg wit. Moest eigenlijk werken bij NAC-Ajax, maar ja die gasten kunnen niet ballen op zo'n wit veldje (mietjes!) dus dan maar een beetje uit het raam staren en jouw verhaaltjes lezen.

He laters,
Room 9

tam

Wat een tegenstelling, jouw verhaal en bezigheden in vergelijking met hier... Ik kan met niet herinneren ooit zoveel sneeuw in NL gezien te hebben als vandaag hier in Utrecht!!! Terwijl jij lekker in de zon ligt, hebben wij met de hele straat een giga sneeuwballengevecht gehad!! XX

Suus

Waaaaaaaaaaat een ontzettend leuk gaaf verhaal zeg, wat kun je toch geweldig leuk schrijven! En wat een steore dingen, die grotten en al die beesten die je ziet.. maar een termiet eten ben ik niet zo jaloers op geloof ik.. Net als wat zussie schrijft.. sneeuw en wel 20 cm dik! Ik moest dus vanmorgen om 7 uur beginnen en moest over een vers sneeuwdek rijden.. dat ging redelijk alleen zie je totaal niet hoe de weg loopt enzo.. een uur later op het werk aangekomen, smiddags anderhalf uur over gedaan! Echt wintersport idee.. snachts bereikt het wel zon -15..alhoewel vandaag was het wat minder koud..maar leuk, slee uit de kast getrokken, sneeuwballengevecht, door de sneeuw lopen met je voeten dus 20 cm wegzakken en mooie fotos maken! Kerst vieren we dit jaar voor de verandering met (schoon)fam! Oud en nieuw weten we nog niet.. ben benieuwd waar jij belandt! Kom je wel een beetje uit met geld? Wat ontmoet je toch veel mensen telkens, erg leuk zeg! En gaaf hoor Belize, CR had inderdaad ook zon plaatsje ineens leek wel Jamaica totaal anders, maar erg gaaf! Enne die dokter weer schiet niet op he, of wil je gewoon ECHT alles mee gemaakt hebben? Dikke kus Suus

Vera

Joooooooooo Marilel,

Wat een mega verhaal! Gaaf hoe je aan het rondreizen bent, erg leuk om allemaal te lezen!
En de foto's zijn super!

Maar wij kunnen jou nu ook jaloers maken, want er ligt hier wel zoooooveeel sneeuw! Hier in Son en Breugel tenminste, haha! Maar het zier er naar uit dat we na ever nu een witte Kerst gaan krijgen, heel cool!

Maar wel een hele overgang, haha, twee weken geleden wandelde ik nog in Brazilie over het strand onder de palmbomen!

Meis geniet van alles wat je doet en meemaakt! Ik kijk weer uit naar je volgende verhalen en foto's!

Veel liefs Vera

Frederike

Ha meissie! Het houd niet op met de spanning en sensatie, puntje op mn stoel hoor! haha.

Meis, fijne feestdagen en maak er een mooi feessie van! Ik vertoef een paar dagen in parijs met de kerst(euro disney)!

Veel liefs en vast een gezond en gellukkig 2010~! maar dat komt wel goed geloof ik, ben je al helemaal ontspannen en relaxt??! :)

Liefs en een dikke kus Fre

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!